Malý Antonín

Malý Antonín

O autorovi

ANTONÍN MALÝ

Narozen 1950 v Praze.

Od absolvování oboru fotografie na FAMU v roce 1973 pracuje jako nezávislý fotograf-výtvarník (tzv. na volné noze).
Věnoval se reklamní a propagační fotografii a audiovizuální tvorbě hlavně ve spolupráci s Artcentrem nejrůznější výstavní expozice v zahraničí - Tunis, Francie, Vietnam apod.)
Ve své volné tvorbě se věnuje hlavně krajinářské černobílé fotografii
( např, absolvenský soubor Česká krajina, Norsko nebo Mostecko...)
komerčnější krajinářské fotografie pro různá obrazová nakladatelství.
V osmdesátých letech vytváří adjustovaná plata fotografií s důrazem
na prostor a čas - vystaveno také na legendární fotografické výstavě
Anny Fárové v Plasech.
Černobílou fotografii často ručně koloruje, později využívá americkou retuš - pro tuto tvorbu vzniká názen „maláž“.
Po uvolnění v devadesátých letech spolupracuje s různými reklamními agenturami, začíná se také věnovat užité grafice, svoje fotografické práce spojuje s grafikou.
Z té doby je známá fotografie chlapce s prosvětlenýma ušima a pavoukem na hlavě z reklamní počítačové kampaně Coda.
Vytváří množství gramofonových obalů např. první desku Lucie Bílé Missariel nebo Zahrada rajských potěšení, za kterou obdržel cenu české Gramy 1993.
S hudební tématikou fotograficky pokračuje - fotografuje muzikály Jesus Christ Superstar, Evita a Cats, pro Hudební divadlo Karlín vytváří kolekci plakátů.
Z původně náhodného „fotografování“ psů a dalšího zvířectva se stává téměř hlavní výtvarná činnost - asi dodnes nejúspěšnější černobílá fotografie „EDA“- pes Basset v knihovně koluje po celém světě jako pohlednice nebo plakát.
Pravidelně se zúčastňuje nejrůznějších výstav, z poslední doby např. fotografické projekty v malostranské galerii Beseda, společné výstavní akce Praha -Bamberg a Ferrara, tématické výstavy Asociace profesionálních fotografů ČR.
Klasickou fotografií se psí tematikou obesílá pravidelně Czech Press Photo, v roce 2003 obdržel zvláštní cenu poroty.
Díky digitální technice a neustálého praktického užívání a zlepšování jsou některé poslední tzv. digitální manipulace k nepoznání od klasické fotografie.
V roce 2005 obdržel prestižní certifikát QEP.

ANTONÍN MALÝ

Životopis

Antonín Malý
„Digitální pes 2006“

„Kdyby fotograf Antonín Malý vystavil tvorbu z poslední dekády, měli bychom o práci méně. Kritická reflexe těchto prací je totiž téměř nemožná, a hlavně i zbytečná. Těžko se zamýšlet nad jedním triviálním nápadem, jehož desetileté rozvijení z vtíravě barevného kýčovitého produktu vytlačuje i poslední zbytky vkusu a z jeho konzumentů peníze………
….jeho další práce se však ubírají úplně jiným směrem. Příznivce lačné po invenci povážlivě rychle nahrazuje publikem žádajícím si líbivé obrázky……
….nestačíme se divit, kam až autor dokázal zajít. Ze stěn na nás mžourají očka psíků řídících sajdkáru, bulvy „českých digitálních slepic“ zkoumající úrodu obřích vajec……
…všechno by to byla docela dobrá legrace završená třeba zakoupením nějakého toho infantilního obrázečku, což by u estéta mohlo vyvolat jistou masochistickou rozkoš. To bychom se ovšem museli opravdu hodně odvázat. Jinak je jen trochu soudnému člověku, z kdysi tak slibně začínajícího, Antonína Malého, smutno.“

To byla postatná část kritiky „ Ze štěkotu a kdákání je člověku smutno“ z MF Dnes na výstavu Antonína Malého FOTOGRAFIE 1970-2000 v galerii Beseda v roce 2000.
Autor: Jan H. Vitvar, v té době student FSV UK.

O současném výstavním souboru autor Antonín Malý říká:
„ Mám tu zase jen psy. Různé psy - v krajině, na dvoře, portréty!
Od nejnovějších, až po ty v sajdkáře Harley-Davidson nebo s medvídkem. Mimochodem: to štěnátko s medvídkem je náš mediálně nejznámější pes - Bordeauský doga Růžena, z jara 1996, stále živ a poměrně zdráv a je to
foto negativ-pozitiv, bez jakýchkoli úprav.
Ovšem na nejčastější otazku „Pane Malý, proč fotíte psy?“ stále nedovedu uspokojivě odpovědět.
Soubor se jmenuje „Digitální pes 2006“. Letošní rok je k podle čínského kalendáře rok psa, tak alespoň letos je toto téma více obhajitelné.
Ta kritika z roku 2000 se mi i dnes, po šesti letech, stále líbí.
Za těch šest let jsem se ovšem technicky i „esteticky“ podstatně zdokonalil. Předem se tedy omlouvám všem, kteří s mojí „tvorbou“ nesouhlasí. Ale i zde, na webu, platí, podobně jako v televizi, že jediným klepnutím může každý odejít.
Téma zmíněných slepic a dalších psích kompozic je na mých stránkách www.antoninmaly.cz, výstava Czech Pes Photo 2005 je na www.czechpesphoto.cz a někteří, dvourozměrní psi, jsou k vidění v Galeri U Pařížana, (www.galerieuparizana.cz) v Praze 1, 28. Října 3. Včetně těch nejnovějších.“
Tolik autor o své tvorbě, kritice a psech.
V letošním roce organizuje, po velmi divácky úspěšné vlastní výstavě „Czech Pes Photo 2005“, další ročník fotografické výstavy „Czech Pes Photo 2006“, nyní již kolektivní.

Malý Antonín

Malý Antonín

Partneři galerie

 Centrum FotoŠkoda

FOMEI

OLYMPUS

Mediální partneři

  Asociace profesionálních fotografů ČR 

 

Provozovatel galerie

Mediální partner