Štreit Jindřich

Štreit Jindřich

O autorovi

Jindřich Štreit

Jindřich Štreit (1946) dnes nepochybně patří nejenom k nejvýznamnějším osobnostem současné české fotografie, ale i k nejvýraznějším osobnostem české kultury. Je autorem mimořádně rozsáhlého díla, které zahrnuje řadu samostatných publikací z oblasti dokumentární fotografie. Připravil více než než 550 autorských výstav a vedení netradičních fotografických projektů (např. Lidé Hlučínska 90. let 20. století, Zlín a jeho lidé, Náš svět aj.), ale současně je nesmírně agilním organizátorem významných kulturních akcí, které do jeho bydliště Sovince, nedaleko Bruntálu i dalších míst přitahují ohromné množství návštěvníků a získávají pozornost médií. Zde je třeba zdůraznit, že Jindřich Štreit pořádal se značnou osobní odvahou tyto výstavy, koncerty či divadelní představení, často velmi vzdálené od oficiální kulturní politiky, už dávno v dobách totalitního komunistického režimu a že v jejich pořádání neustal ani v době po svém nespravedlivém odsouzení a po ztrátě pedagogického zaměstnání, ani v době, kdy se zdálo, že lidé na venkově mají o moderní umění jen zcela minimální zájem.

Jindřich Štreit sice fotografuje už od svých studentských let na Univerzitě Palackého v Olomouci, ale výraznou pozornost upoutal až svými syrovými a přitom hluboce lidskými fotografiemi z venkovského života na Rýmařovsku a Bruntálsku, které vznikají od konce 70. let. S důvěrnou znalostí prostředí a lidí, usnadněnou jeho upřímnou povahou i učitelským povoláním, ale i s vytříbeným výtvarným citem a smyslem pro objevování přízračnosti v nejběžnější realitě ukazoval devastaci prostředí i lidí, formální oslavy různých komunistických svátků, nudné schůze i bodré vztahy v pospolité venkovské obci. Dokumentoval, jak do tradičního venkovského života stále častěji pronikají prvky moderní civilizace a globální kultury s konzumními fetiši, jak jsou lidé tlačeni žít ve lži a přetvářce, jak se mění jejich životní hodnoty. Ale i v tom nejzdevastovanějším prostředí dokázal často objevit něco krásného či aspoň touhu po kráse, přátelství a lásce, po nadčasových hodnotách. Štreit je totiž hluboce přesvědčen, že ani devastace prostředí či fyzické stránky člověka ještě nemusí znamenat devastaci duše.

Takovéto poselství vyzařovalo nejenom z jeho unikátních snímků ze severomoravského a slezského venkova z období skomírajícího komunismu, nebetyčně vzdálených od idylických obrázků v televizi nebo v oficiálním tisku, ale i jeho záběrů z vesnic a měst v mnoha zemích světa, které Štreit začal s neumdlévajícím nadšením v rámci rozličných projektů vytvářet v 90. letech. Jeho obraz globální vesnice, v poslední době významně obohacený například o skvělé záběry z Burjatska, nemá sobě rovný protějšek nejenom v české, ale ani ve světové fotografii.

Důležitou součástí odborných aktivit J. Štreita je i jeho pedagogická činnost na katedře fotografie FAMU a na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity, kde velmi netradičně, ale také velmi efektivně vyučuje dokumentární fotografii, pro kterou se mu daří získávat mnoho studentů. Jeho pedagogický přínos ovšem nespočívá jenom v tom, že svým studentům radí co a jak fotografovat a že citlivě hodnotí jejich práce, ale i že jim je skvělým etickým příkladem svým vlastním životem, úctou k jiným lidem a strhujícím tvůrčím zápalem.

Vladimír Birgus

Životopis

Zastoupení ve veřejných sbírkách
Moravská galerie, Brno - Moravské zemské muzeum, Brno - Slezské zemské muzeum, Opava - Chebské muzeum, Cheb - Regionální muzeum Mikulov - Městské muzeum, Rýmařov - Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha - Městské a obecní úřady, Šternberk, Uničov, Litovel, Paseka, Újezd, Pňovice, Medlov, Mladeč, Horní Loděnice, Dolany - Okresní úřad Olomouc - Krajské vlastivědné muzeum, Olomouc - Muzeum umění, Olomouc - Ministerstvo kultury České republiky, Praha - Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha - Sorosovo centrum současného umění, Praha - Sbírka Svazu českých fotografů, Praha - Vysoká škola výtvarných umění, Bratislava - Povážská galéria umenia, Žilina - Museum Sztuki, Lodž - Stadt Galerie, Esslingen - Museum Ludwig, Köln - Städtische galerie, Wertingen - Magyar Fotográfiai Muzeum, Kecskemét - Side Gallery, Newcastle upon Tyne - Victoria and Albert Museum, London - Musée de l’Elyssée, Lausanne - Niederösterreichisches Landesmuseum, Wien - Bibliothéque nationale, Paris - Musée Nicephóre Niepce, Chalon-surSaöne - District, Saint Quentin - Ville, Lorient - L’imagerie, Lannion - Galerie Lelieu, Lorient - Priorité ouverture, Reims - International Center of Photography, New York - The Museum of Modern Art, New York - The Museum of Fine Art, Houston - Gernsheim Collection, The University of Texas, Austin - Harvard University Museum of Art, Cambridge - Stanford University Museum of Art - The Anne nad Jacques Baruch Collection Ltd., Chicago - The Art Institute of Chicago - The National Gallery of Art, Washington - Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokyo.

Štreit Jindřich

Štreit Jindřich

Partneři galerie

 Centrum FotoŠkoda

FOMEI

OLYMPUS

Mediální partneři

  Asociace profesionálních fotografů ČR 

 

Provozovatel galerie

Mediální partner