Weyda František

Weyda František

O autorovi

Proč rád fotografuji?

Dnešní doba je čím dál uspěchanější. Moderní člověk, který je zapojený v nějakém náročnějším pracovním procesu, nemá příliš mnoho času se zastavit. To je i můj úděl jako vědce- úděl krásný, neboť jsem si ho sám vybral. Nic to ale nemění na skutečnosti, že můj život je velký "fofr" a pracovní den zabírá většinu dne všedního i svátečního... Fotografování pro mne představuje pravý opak mého povolání. Hledáčkem fotoaparátu sleduji spěchající svět okolo a pak se jej snažím stisknutím spouště zastavit. A ejhle- ono to jde! Když se pak dívám na takovou fotografii třeba i po letech, vnímám tehdejší rytmus dávno ztracený v propadlišti dějin. Vnímám ho a vybavuji si třeba útržky tehdejších chvil, zapomenutá slova, zvuky, vůně, pocity... Čas zastavit nejde. Fotografie to alespoň trochu dokáže.

Jak rád fotografuji?

Nejraději fotografuji digitálně. Nedává mi to sice ještě možnost stejného rozlišení jako má současná klasická fotografie (ne, že by to už nešlo, ale protože jsem dosud neušetřil na fotoaparát, který to dokáže), ale naopak mně to umožnuje větší kreativitu. A bezprostřední kontrolu nad snímanou situací. Navíc v klasické fotografii je už "všechno objeveno". Ne tak ve fotografii digitální, tam jsme stále ještě na začátku. Každý z nás zde může objevit postupy, které třeba ještě nikdo před ním nevyzkoušel. A to je pro mne velmi, velmi přitažlivé.

Digitální fotografování mi dává velkou svobodu. Takovou, že při něm občas zapomínám na "zlatá" pravidla, přísně dodržovaná ve fotografii klasické. Ale netrápím se tím, baví mne bořit tradice. Alespoň ve fotografii. I když- i ve vědě může znamenat boření některých "zaběhnutých" názorů a tradic pokrok. Ovšem jen v případě, že je to "boření" kvalifikované, pozitivní a že posune předchozí stav skutečně dopředu. To je asi univerzální pravidlo prolínající se různými lidskými aktivitami a znamenající pokrok v tom nejlepším smyslu slova.

Co rád a co nejvíce fotografuji?

Nejvíce a upřímně řečeno i nejraději fotografuji vědecké, tedy pracovní náměty. Že na tom není nic magického? To byste se divili! Zkuste si někdy sednout k rastrovacímu elektronovému mikroskopu a vložte do něj třeba nějakou půdní zvířenu, chostoskoka, roztoče, plíseň, pyl, zrnko písku... Uvidíte tvary nevídané a jejich fotografie, třeba umocněné počítačovým zpracováním vás budou fascinovat. Ovšem s fotoaparátem se nevyhýbám žádnému tématu. Hledáčkem (jak trefný název!) hledám krásu viditelnou i skrytou všude kolem sebe, nad sebou i pod sebou; "makro" i "mikro". A nacházím.

Proč rád fotografování vyučuji?

Do základního fotografického kurzu pro biology na Biologické fakultě Jihočeské univerzity v Č. Budějovicích jsem jako "druhý" učitel (zakladatelem kurzů byl Dr.Kováčik) vplul trochu nečekaně v roce 1993. Ani jsem netušil, jak mne to začne bavit. Dokonce tak, že jsem sestavil a prosadil kurz další. A zavádím do něj postupně i fotografování digitální a nově i digitální videotechniky (vše podpořeno granty Fondu rozvoje vysokých škol MŠMT).

Kurzy fotografie na BF považuji za důležité proto, že biolog fotografii potřebuje jako jednu ze základních dokumentačních metod. Dříve fotografii klasickou, nyní čím dál víc i fotografii digitální. A zvláštní je, že přicházející studenti fotografují méně než za "našich časů". Nesnažím se je nabiflovat vše, co do fotografie patří. Moji snahou je "své" studenty k fotografování přivést a nastartovat je. Za těch 10 let, co tento obor vyučuji, jsem takto "nastartovaných" viděl už hodně. Je to krásný pocit, to mi věřte, když například pozoruji za ústavem studenty, kdysi na kurzech zpočátku roztěkaných a "nezůčastněných", jak leží u kytiček a fotografují "makro" hmyzu a podobně. A když pak vidím snímky některých z nich na fotosoutěžích a výstavách a dokonce vyhrávajících první místa, zažívám alespoň na chvíli pocit uspokojení. A to je má odměna největší.

Řada z nás, kdo fotografujeme (a je nás na světě opravdu hodně), zažívala dříve úžasné pocity. Bylo to tehdy, když jsme v koupelnách či sklepech a podobných provizorních prostorách budovali na pár hodin dočasné fotokomory. Zvětšovák, pár kousků příslušenství, lázně... A pak ten zvláštní pocit (dnes by se možná řeklo "adrenalinový") při čekání, kdy při červeném světle začal z vývojky "lézt" pozitiv. Fotka. Krása a tajemství tvoření. Vlastníma rukama, z vlastnoručně nafotografovaných námětů. Každý snímek je originálem. A to i když je fotografováno téma zachycené už mnoha a mnoha objektivy. Vždy je to do jisté míry originál. Myslím si, že tento proces tvoření, dostupný pro každého (fotografovat může skoro každý) je pro současného člověka do jisté míry frustrovaného současnou civilizací, kde není mnoho originálů a kde se zbožňuje tolik "atrap", činností úlevnou. Toto téma je samo o sobě tak silné, že se dostalo dokonce do řady filmů, včetně těch "z Hollywoodu". Když každoročně v určité etapě fotografických kurzů stojím se skupinkou studentů ve fotokomoře a pozoruji jejich tváře nad fotomiskou s vývojkou a čistým fotopapírem, který najednou ožívá zjevujícím se obrazem v procesu, který tito studenti tvoří vlastníma rukama a poprvé, dostavuje se u mne stejný pocit, jako před mnoha lety když jsem sám poprvé objevil toto kouzlo fotografie. To je silný motor pro moji pedagogickou práci.

Proč rád popularizuji vědu obrazem

Když jsem byl mladý a "nadějný" vědec, žil jsem jen vědou. Na "normální" život mi zase tak moc času nezbývalo- ale byl jsem i tak spokojen. I přesto, že to nebylo tehdy jednoduché, jsem se snažil držet krok s předními světovými laboratořemi v oboru, který jsem intenzívně studoval. Když to mám kriticky zhodnotit, tak se mi to dařilo zhruba 20 let. Přišla ale postupně nová vědecká témata a moderní náročné obory, kde bylo více "husto" a také věk, kdy má člověk zkušenosti, ale už ne tolik dravosti a energie jako v mládí. Každého vědce čeká období zralosti- je to naprosto přirozené a ví to každý, kdo si nic nenalhává. To období přináší další pozitiva, kterými je vědec "středně-staršího" věku užitečný- především začne předávat vědomosti a zkušenosti mladší vědecké generaci (která ho postupně "přeskočí") a také, má-li tu schopnost, začne vědu popularizovat. To znamená především sděluje významné poznatky výzkumu těchto informací lačné části odborné nebo spíše laické veřejnosti.

Popularizace vědy má řadu forem. Vybral jsem si formy dvě a obě jsou mně milé. První formou je popularizace "statickým obrazem", tedy fotografií, druhou popularizace "pohyblivým obrazem", tedy filmem. Obrazová forma komunikace mezi lidmi roste na významu. Shodují se na tom filosofové z různých zemí a je to i vidět na řadě příkladů z posledních let (jako aktuální příklady uvedu rozvoj digitální fotografie a digitálních videotechnik a také fotografování mobily s posíláním MMS, byť jsou ještě v plenkách). Vidím to i na ohlasech na výstavy, které jsem začal v posledních letech pořádat. Chtěl bych pokračovat jak v občasných výstavách, tak v dodávání zajímavých a "líbivých" fotografií z vědy pro články ve vědecko-populárním tisku a v novinách. Některé články, které si pak doplním vlastními fotografiemi, píši také sám. Věřím tomu, že zajímavě napsaný článek ve sledovaném tisku doplněný atraktivními fotografiemi, může udělat pro popularizaci vědy hodně. Dříve tisk přebíral takové obrázky především ze zahraničních agentur. Chtěl bych svým dílem přispět k tomu, aby náš tisk využíval také náš obrazový materiálů. Máme ho dost a často je s tím zahraničním i srovnatelný.

Popularizace vědy dokumentárním filmem je další pole mé působnosti, i když zde jsem stále ještě začátečníkem. I v této oblasti je znát, že atraktivní vědecko-populární filmy prezentované například v naší televizi jsou z velké části zahraniční provenience. Zde máme velké rezervy. Ale to je na jinou diskusi.

Nakonec jsem byl za svoji snahu vědu popularizovat odměněn tím, že jsem byl zvolen do Rady pro popularizaci vědy při Akademii věd České republiky. To je orgán významný a užitečný třeba tím, že se podílí na tiskových konferencích pro zástupce médií. Témata jsou opravdu nosná- z poslední doby: Bioterorizmus, klimatické změny, kvalita potravin, agresivita ve společnosti…

Proč mám rád digitální fotografii?

Než stručně odpovím na tuto otázku, musím sdělit, že většinou při sobě nosím do "terénu" jak fotoaparáty klasické (oblíbené Pentaxy- SFX, ME super a MZ50), tak digitální (a těch jsem už vyzkoušel celou řadu- moje laboratoř má dokonce jejich testování v popisu práce, samozřejmě kromě mnoha jiných odborných činností). Právě časté fotografování stejných scén oběma typy aparátů mi smazala pro mne už nyní zbytečnou potřebu diskuse (především s profesionálními fotografy) o tom, zda digitální fotografie jednou nahradí fotografii klasickou a podobně. Dopracoval jsem se k logickému poznání, že digitální fotografie není zcela totožná s fotografií klasickou. Proč? Protože ani být nemůže- krystaly stříbrných sloučenin v emulzi fotografického filmu a pixely na čipu digitálního fotoaparátu (a to nemluvím o vyvolání zaznamenaného obrazu) jsou dvě různé věci- už z podstaty. Je pravdou, že rozdíly mezi snímky z fotoaparátu klasického a digitálního nejsou obvykle na první pohled zřejmé. Ale za speciálních světelných (i dalších) podmínek už jsou výsledky odlišné- a to někdy viditelně. Vnímám dvě roviny stran digitální fotografie:

a) digitální fotografii dokumentační, která má velkou vypovídací hodnotu o objektivní realitě, např. vědecká digitální fotografie (nový a dosud ještě nezažitý termín), která věrně reprodukuje realitu

b) kreativní digitální fotografii (a digitalizaci obrazu vůbec), kde je právě obrovské množství možností dosažitelných přímou i nepřímou cestou (protože i klasické snímky lze zdigitalizovat a dále upravovat, což zhusta činí- aniž by si to uvědomovali- i ti, kdo digitální fotografii odmítají) a kde lze zajít dále než umožňuje fotografie klasická.

A teď už odpověď na otázku, kterou jsem položil sám sobě: Na digitální fotografii mám rád právě tu kreativitu, kterou tato technika umožňuje, podporuje a indukuje. A navíc- výsledný snímek prohlížím několik sekund po jeho exponování. Při zjištěném nedostatku mohu provést modifikaci přenastavením některých parametrů a - pokud tak lze - snímek nafotit znovu.
Digitální fotografie je mocným prostředkem i ve vědecké laboratoři a dokonce i v pedagogické činnosti. Takové aplikace jsou součástí práce Laboratoře digitálního zobrazování v entomologii Entomologického ústavu AV ČR (oddělení morfologie hmyzu). Různá data na toto téma publikuji, sděluji na konferencích a workshopech a učím na BF JčU. Podrobnosti na webové stránce laboratoře:

http://www.entu.cas.cz/labdigit

Copyright František Weyda, 24.03.2003

 

Publikace vzniklé v Laboratoři digitálního zobrazování v entomologii Entomologického ústavu AV ČR týkající se digitálního zobrazování:

Vědecké publikace, abstrakty, sborníky a konferenční CD-ROM disky

Weyda F., 1997: Použití nových technik digitalizace obrazu v biologii.
Sborník zoologického sjezdu, Č.Budějovice, 1997: 15-17

Weyda F., 1999a: Využití jednoduchých zařízení digitalizace obrazu v mikroskopii.
Sborník přednášek semináře Moderní mikroskopie, Česká společnost pro vědeckou kinematografii, Praha 1998: 79-89

Weyda F., 1999b: Application of some techniques of digital imaging in soil zoology.
In: Pižl V., Tajovský K. (eds), Soil Zoology in Central Europe, ISB AS ČR, České Budějovice: 365-376

Weyda F., 1999c: Application of some techniques of digital imaging in soil zoology.
Abstracts of 5th Central European Workshop on Soil Zoology (Č.Budějovice): 47

Weyda F., 1999d: Application of digital imaging and other methods to the study of tumours.
Cells. 15th Biological Days, České Budějovice. Berger J. (ed.): 146-147

Weyda F., 1999e: Aplikační využití digitální techniky OLYMPUS.
Impuls, Olympus Informační Bulletin, duben 1999: 6

Weyda F. (editor), 2000a: Digitální zobrazování v biologii a medicíně.Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 14.března 2000 ISBN 80-901250-5-0: 53 stran

Weyda F. (editor), 2000b: Digitální zobrazování v biologii a medicíně
CD-ROM disk přednášek a prezentací z konference konané v Českých Budějovicích 14.března 2000

Weyda F.,2000c: Využití některých sofistikovaných, poloamatérských i netradičních prostředků digitalizace obrazu v profesionálním výzkumu.
Digitální zobrazování v biologii a medicíně, Sborník přednášek a abstraktů, České Budějovice 14.března 2000: 12

Nováková A., Weyda F., 2000d: Využití vybraných technik digitalizace obrazu pro studium morfologie kolonií mikroskopických hub.
Digitální zobrazování v biologii a medicíně, Sborník přednášek a abstraktů,České Budějovice 14.března 2000: 33

Weyda F., 2000e: Digitalizace různými prostředky a využití v mikroskopii Prezentace na CD-ROM disku "Digitalizace a elektronová mikroskopie" přednášek a prezentací z konference konané v Českých Budějovicích, 14. listopadu 2000

Weyda F., 2000f: Digitální fotografie v biologické laboratoři.
Sborník přednášek semináře Mikroskopie 2000, Česká společnost pro vědeckou kinematografii, Praha 2000: 46-57

Weyda F., 2000g: Use of modern digital camera in microscopical laboratory.
In: Berger J. (Edd), Cells II, Kopp (Č. Budějovice): 178

Weyda F., 2000h: Digitální zobrazování- běžná pomůcka biologie a medicíny?
Živa, 158 (2): XXX

Weyda F., 2000i: Pár slov o konferenci...
Pavučina (nejen studentský časopis), 1 (2): 26-27

Weyda F., 2001a: Digitální fotografie v biologii.
Digitální mikroskopie a analýza obrazu, Sborník abstraktů přednášek, posterů a demonstrací prezentovaných na semináři VŠCHT, Praha 25.-26.1.2001: 1

Weyda F., 2001b: Úprava a tisk digitálních snímků.
Digitální mikroskopie a analýza obrazu, Sborník abstraktů přednášek, posterů a demonstrací prezentovaných na semináři VŠCHT, Praha 25.-26.1.2001: 24-25

Weyda F., 2001c: Scientific digital photography and its application to modern zoological research.
Abstract book, 6th Centra Europaean Workshop on Soil Zoology, České Budějovice, April 23-25, 2001: 64

Weyda F. (editor), 2001d: Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2001.
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 15.května 2001, ISBN 80-901250-6-9: 69 stran

Weyda F. (editor), 2001e: Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2001.
CD-ROM disk přednášek a prezentací z konference konané v Českých Budějovicích 15.května 2001

Weyda F., 2001f: Vědecká digitální fotografie.
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 15.května 2001: 26-27

Weyda F., 2001g: Digitální zobrazování v laboratorní i terénní biologii.
Živa, 6: 282-285

Weyda F., 2002a: Vědecká digitální fotografie v terénní i laboratorní biologii (2).
Živa, 1: 43-45

Weyda F. (editor), 2002b: Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2002.
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002, ISBN 80-901250-8-5: 75 stran

Weyda F. (editor), 2002c: Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2002.
CD-ROM disk přednášek a prezentací z konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002

Weyda F., 2002d: Koncepce "Vědecké digitální fotografie".
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002: 29-30

Weyda F., 2002e: Dočkáme se vědeckého digitálního fotoaparátu?
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002: 7-9

Weyda F., 2002f: Používání jednoduchých a levných digitálních fotoaparátů v biologické laboratoři i v terénu.
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002: 64

Weyda F., 2002g: Využití digitálního zobrazování při studiu fosilního hmyzu a dalších biologických objektů v jantaru.
Sborník přednášek a abstraktů konference konané v Českých Budějovicích 13.května 2002: 65

Weyda F.,2002h: Současné možnosti vědecké digitální fotografie
Sborník přednášek Mikroskopie 2002, Mikš A., Novák J. (eds), Praha 10-11.9.2002: 92-93

Weyda F.,2002i: Filmování digitálními fotoaparáty a fotografování digitálními videokamerami: současný stav techniky
Sborník přednášek Mikroskopie 2002, Mikš A., Novák J. (eds), Praha 10-11.9.2002: 94-101

Weyda F., 2002j: Use of digital camera in electron microscopy laboratory
In: Microscopy 2002 (edited by Luděk Frank), Proceedings of the 2nd (re-established) Annual Meeting of the Czechoslovak Microscopy Society: 52-54

Weyda F., 2002k: Olympus Camedia E-100RS: Digitální fotoaparát vhodný pro biology
Digitální mikroskopie a analýza obrazu, Sborník abstraktů přednášek, posterů a demonstrací prezentovaných na semináři VŠCHT, Praha 24.-25.1.2002: 3

Weyda F., 2002l: Je možné využít jednoduchý digitální fotoaparát Camedia C-1 ve vědecké práci?
Digitální mikroskopie a analýza obrazu, Sborník abstraktů přednášek, posterů a demonstrací prezentovaných na semináři VŠCHT, Praha 24.-25.1.2002: 33

Weyda F., 2002m: Photokina 2002.
Živa 5: LXXVIII-LXXIX

Weyda F., Hrdý I., 2002n: Imaging of horse chestnut leafminer, Cameraria ohridella (Lepidoptera, Gracillariidae, Lithocolletinae) larvae in leaves using digitising techniques at visible and near-infrared light.
Antenna, 26 (44): 249-252

Weyda F., 2002o: Digitální cesta do světa brouků.
Computerworld 34, zvláštní příloha "Digitální foto v praxi": 4-5

Weyda F., 2002p: Vědecká digitální fotografie. Supplement ke sborníku Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2001, CD-ROM disk z 31.12.2002

Rozhovory pro časopisy, články o naši práci publikované jinými autory:

Scheufler P., 2002: František Weyda: Štír.
Foto video, 7-8: 76-78

Anonym, 2002b: Fotouniverziáda.
EuroCampus 2002 (11/12 ): 38

Daníčková S., 2003a: Setkání zvláštního druhu aneb kouzlo mikrosvěta.
Akademický bulletin, 2003 (1): 28-30

Hužvárová M.,2003b:
Přišel broukům na kloub.
Akademický bulletin, 2003 (3): 34

Homola O., 2003c:
Mikrosvět podle Františka Weydy.
Fotografia Magazín, 2003 (3): 39

Homola O., 2003d:
Elektronový František Weyda.
Fotografia Magazín, 2003 (3): 42-44

Krupková L., 2003e:
Odkrytý půvab mikrosvěta.
Živa, 2003 (1): XII-XIII

Práce v tisku:

Weyda F., 2003: Filmování digitálními fotoaparáty.
Sborník abstraktů přednášek, posterů a demonstrací prezentovaných na semináři Čs. kinematografické společnosti, Lednice, 1.-2.7.2002 (v tisku)

Fotografie dodávané do populárně-vědeckého tisku a do novin:
Photographs for popular-scientific journals and newspaper:

Během roku dodáváme vlastní autorské fotografie pro články svých kolegů nebo pro články popularizující vědu, které pak jsou otištěny v časopisech nebo novinách jako jsou Mladá Fronta dnes, Českobudějovické listy, Hospodářské noviny, Vesmír, Živa a další. Příklad z poslední doby:
We send permanently our own copyrighted photographs for articles of our colleagues or for articles popularising science for various journals and newspapers like jsou Mladá Fronta dnes, Českobudějovické listy, Hospodářské noviny, Vesmír, Živa etc. Example from the last days:

Tuček J., 2003:
"Vylepšení" komáři zatím malárii nezastaví.
Hospodářské noviny 13.března 2003 (příloha), str.6 (5 photographs)

Životopis

František Weyda se narodil v roce 1949 v Praze. Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK v Praze, obor entomologie. Od roku 1973 pracuje na Entomologickém ústavu AV ČR, nejprve jako odborný asistent (toxikologie hmyzu) a od roku 1980 v Č. Budějovicích jako vědecký pracovník (morfologie hmyzu). Zde se zabýval a zabývá řadou problematik. Po celou dobu působení se nejvíce věnuje ultrastruktuře hmyzu a roztočů, kde aplikuje různé metody elektronové mikroskopie. F. Weyda pracoval krátkodobě i dlouhodobě v různých laboratořích v Evropě a USA a aktivně se zúčastnil mnoha desítek konferencí a kongresů doma i v zahraničí. Od roku 1993 vede 3 kurzy na Biologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Autor se věnuje amatérské fotografii od roku 1961. Od konce šedesátých let pak využívá různých technik vědecké fotografie ve výzkumu. Od roku 1993 vyučuje klasickou a digitální fotografii a videotechniky ve 2 kurzech na Biologické fakulě Jihočeské univerzity. Se studenty organizuje studentské fotografické výstavy v areálu AV ČR a několikrát byl členem organizačního výboru pro univerzitní fotografickou soutěž Fotomluvy. Je nositelem 3 grantů Fondu rozvoje vysokých škol MŠMT na zavedení digitální fotografie a digitálních videotechnik do výuky na BF JčU. V roce 1998 založil a vede Laboratoř digitálního zobrazování v entomologii ENTÚ AV ČR, ve které rozpracoval koncepci vědecké digitální fotografie (Scientific Digital Photography). Organizuje již tradiční mezinárodní konference o digitálním zobrazování (2000, 2001 a 2002; 120 až 250 účastníků). Od roku 1999 spolupracuje s týmem profesionálních filmařů (režisér J.Dlouhý, FATE) na vědecko-populárních filmech. Byl spoluautorem scénáře filmu "Ips typographus-chcete mě?", který získal na Academia film Olomouc v roce 2000 první cenu prof.Calábka za vědecko-populární dokumentární film a byl promítán v TV na programu ČT1.
Autor publikuje vědecké fotografie především v rámci svých publikací v zahraničních vědeckých časopisech. Uveřejňuje fotografie také ve vědecko-populárních (Vesmír, Živa) a odborných (Foto a video, Fotografia Magazín, Computerworld) časopisech, v denním tisku (Mladá fronta dnes, Budějovické listy) a propagačních tiscích (Kalendář Akademie věd 2002). Několik jeho vědeckých fotografií bylo umístěno v prestižním mezinárodním katalogu lékařské fotografie (vydavatel CMSP, USA). Popularizaci vědy kromě jiného i formou publikování vědeckých fotografií považuje za důležitou součást propagace vědy, především doma. Od roku 2001 je členem Rady pro popularizaci vědy Akademie věd ČR.

Autor měl samostatné fotografické výstavy:

Tajemný mikrosvět (budějovické Planetárium, září-prosinec 2000)

Může být věda krásná? aneb Půvab vědecké fotografie (při příležitosti XXII. mezinárodního sympozia fototechniky v Jindřichově Hradci, říjen 2000)

Digitální fotografie přírodnin (Jihočeské muzeum, březen 2001)

Krása vědecké a experimentální digitální fotografie (areál ústavů AV ČR, červenec-říjen 2002)

Odkrytý půvab mikrosvěta (galérie v literární kavárně, Wiehlův dům, Praha, prosinec 2002)

Digitální fotografie ve vědě a kolem nás (Akademie věd, Praha, únor 2003)

Připravované projekty:

Expozice makrofotografie hmyzu v přírodovědeckém muzeu Písek, léto 2003

Autor také vystavuje na společných výstavách, především organizovaných univerzitním fotoklubem Vývojka, jehož je členem od roku 2001. Vystavoval rovněž v rámci mezinárodní výstavy "Dialog vědy s uměním" v budějovickém Metropolu v červnu 2002 (2 fotografie z výstavy budou součástí připravované knihy s touto tématikou). Za své fotografie získal několik ocenění, například Zvláštní cenu poroty od Jihočeské univerzity a města Č. Budějovice ve fotografické soutěži Fotouniverziáda 2001 nebo 3.cenu za fotografii "Modelka" ve fotografické soutěži Fotouniverziáda 2002.

Bližší informace o vědeckých, pedagogických a dalších aktivitách autora naleznete na webových stránkách:

Základní stránka Laboratoře digitálního zobrazování v entomologii:
http://www.entu.cas.cz/labdigit

Stránka o vědecké digitální fotografii (zatím základní informace, v přípravě):
http://www.entu.cas.cz/scidigi

Stránka o konferenci Digitální zobrazování v biologii a medicíně 2002:
http://www.entu.cas.cz/konf2002

Dny otevřených dveří Entomologického ústavu 2002:
http://www.entu.cas.cz/dny

Weyda František

Weyda František

Partneři galerie

 Centrum FotoŠkoda

FOMEI

OLYMPUS

Mediální partneři

  Asociace profesionálních fotografů ČR 

 

Provozovatel galerie

Mediální partner